Saturday, March 19, 2011

Perkembangan kanak-kanak pintar cerdas

Profesor Michael Howe adalah di antara ahli akademik bertaraf dunia yang mengkaji fenomena kepintar-cerdasan. Dalam bukunya yang bertajuk ‘Genius Explained’, Profesor Howe menggariskan beberapa perkara yang perlu kita ketahui tentang kanak-kanak pintar cerdas atau genius dan apakah cara terbaik untuk menyokong perkembangan mereka sepenuh potensi diri.

Menurut Profesor Howe, kanak-kanak pintar cerdas bukanlah suatu fenomena genetik yang berlaku secara tidak teratur. Dalam erti kata lain, kanak-kanak yang pintar cerdas serta berbakat tidak lahir dengan semulajadi secara rawak dan kerana sifat genetik mereka yang lebih hebat berbanding orang lain.

Seperti yang pernah kita bincangkan dahulu tentang tumbesaran dan perkembangan, salah satu daripada persoalan yang masih cuba dijawab oleh saintis sosial dan pakar yang mengkaji perkembangan adalah di antara faktor genetik dan semulajadi serta faktor bimbingan dan didikan, yang mana satu lebih bermakna dalam proses pembangunan diri manusia?



Faktor genetik pengaruhi kepintar-cerdasan?
Jika kita hanya berpegang kepada faktor dalaman seperti genetik, ia bermakna kanak-kanak pintar cerdas sudah menjadi pintar cerdas sejak saat kelahiran. Bagaimanapun, idea ini ditentang oleh kajian ekstensif Profesor Howe kerana menurutnya, kanak-kanak menjadi pintar cerdas hasil dari bimbingan dan didikan ibubapa dan guru yang berada di sekeliling mereka sedari lahir dan semasa waktu kritikal iaitu zaman pra-formal di antara 0-6 tahun.

Mungkin kerana faktor ini juga, pada hari ini terlalu banyak pihak yang cuba mengambil kesempatan dengan mempromosi program pendidikan atau bahan pengajaran yang menurut mereka boleh ‘melahirkan’ anak genius. Dengan kos yang tidak kecil, percambahan program seperti ini bagaimanapun masih belum menampakkan hasil yang kukuh kecuali mungkin untuk menambah pendapatan mereka yang mempromosinya.

Yang pasti, untuk menjadikan anak anda seorang yang pintar cerdas bukan suatu perkara yang mustahil. Tetapi, ramai yang tidak tahu bahawa tahap sokongan yang diperlukan untuk membentuk anak pintar cerdas di peringkat pra-formal adalah terlalu sukar dan agak mustahil untuk diusahakan.

Memaksa si kecil, bukanlah caranya!

Malah, terdapat satu paradoks yang mungkin menggagalkan usaha ibubapa untuk menjadikan anak mereka seorang genius. Semakin kanak-kanak dipaksa untuk menyukai sesuatu, besar kemungkinan mereka semakin membenci perkara tersebut. Contohnya, kerana ingin anak anda menjadi pewaris Bill Gates atau Nicole David anda memaksanya menyukai komputer atau ‘mengurung’ anak kecil itu di gelanggang skuasy.

Jangan terkejut jika perkara yang sebaliknya terjadi kerana minat semulajadi adalah di antara kriteria utama yang perlu diselidik oleh ibubapa yang mahu menjadikan anak mereka genius. Jika minat si kecil adalah sebaliknya, bimbingan dan didikan yang diberi hanya akan membuat si kecil benci kepada anda!

Seperkara lagi yang perlu disebut di sini, tidak wujud suatu formula atau buku panduan mudah yang boleh diikuti untuk menjadikan anak anda seorang yang pintar cerdas. Kajian sains sosial membuktikan bahawa zaman pra-formal adalah waktu kritikal untuk membentuk minda genius, tetapi selain itu apa yang perlu dilakukan agak kabur.

Malah paksaan oleh ibubapa sahaja tidak mencukupi dan mungkin membuat si kecil terus memberontak dan tidak mahu lagi melakukan apa yang disuruh. Contohnya, sudah ramai kanak-kanak yang benci dan marah kerana mereka dipaksa belajar muzik oleh ibubapa mereka sedangkan mereka langsung tidak meminati bidang itu.

Mungkin ada seorang dua yang dapat menjadi ahli muzik ‘prodigy’ pada usia muda hingga mereka menjadi terkenal di peringkat antarabangsa, hasil pendedahan dan faktor paksaan ibubapa mereka. Tetapi, potensi mereka tetap akan terbatas kerana minat semulajadi dalam bidang muzik tidak wujud dalam diri mereka.



Dorongan dan sokongan pemangkin kepintar-cerdasan

Seperti frasa Inggeris, membentuk minda genius bukan suatu ‘exact science’ atau sains yang jitu. Tidak ada buku, formula atau program dan juga ubat yang boleh dibeli semata-mata untuk menjadikan anak anda pintar cerdas. Jangan terlalu percaya kepada program ala motivasi yang memakan belanja yang banyak tetapi sememangnya tidak mampu dan tidak akan dapat membentuk anak pra-formal anda menjadi seorang genius.

Yang lebih utama adalah dorongan dan sokongan dari ibu dan bapa yang berempati dan dapat menyedari keistimewaan anak kecil mereka. Ibubapa yang memberikan ruang kepada anak mereka untuk berkembang sepenuh potensi diri adalah ibubapa yang boleh membentuk minda genius.

Bagaimanapun, kejayaan mereka kelak tidak boleh diambil dan ditiru bulat-bulat kerana semua kanak-kanak amat berbeza dari segi minat dan personaliti mereka. Hanya anda yang dapat menilai kemampuan anak kecil anda dan kemudian melakukan apa yang dirasakan perlu untuk membangunkan potensi dirinya!

Kanak-kanak pintar cerdas sebenarnya bukan suatu fenomena yang aneh dan pelik. Mereka wujud di seluruh dunia dalam setiap kelompok masyarakat manusia.

Lazimnya, kanak-kanak ini dilihat sebagai suatu anomali atau keganjilan kerana pemikiran mereka yang pintar dan cerdas serta bakat besar yang mereka miliki berbanding rakan sebaya mereka atau orang dewasa yang mempunyai lebih banyak pengalaman tentang kehidupan. Setiap kali seorang anak kecil ‘pintar cerdas’ ditemui, media massa akan berlumba untuk membuat liputan tentang si kecil yang ganjil berkenaan.

Penyelidikan intensif oleh saintis sosial di luar negara mendapati bahawa ciri utama kepintar-cerdasan akan mula kelihatan di peringkat pendidikan pra-formal iaitu dari waktu kelahiran hingga umur enam tahun. Kerana inilah di negara maju seperti Amerika Syarikat dan Russia, pendidikan pra-formal amat diberatkan.

Rakyat di negara itu percaya mereka perlu membuat pelaburan yang banyak dalam pendidikan pra-formal demi melahirkan lebih ramai kanak-kanak yang pintar, cerdas serta berbakat besar. Malah, ada tabika dan tadika di negara berkenaan yang berkepakaran dalam mengenal-pasti serta melatih kanak-kanak pintar cerdas!

Terdapat enam ciri utama kepintar-cerdasan yang boleh diambil sebagai kayu pengukur untuk mencari kanak-kanak yang pintar, cerdas dan berbakat di peringkat pendidikan pra-formal. Mereka selalunya menunjukkan pencapaian yang luar biasa di tabika dan tadika dalam salah satu atau kombinasi ciri utama berikut.



Pertama: Kebolehan intelektual am
Ciri pertama adalah kebolehan intelektual am, yang lahir tanpa disedari oleh ibubapa dan guru pra-sekolah atau terbit melalui galakan dan latihan yang diberikan oleh mereka. Kebolehan intelektual am ini lazimnya mempunyai tahap kemajuan antara empat hingga lima tahun mental ke hadapan atau mungkin mencapai hingga sepuluh tahun mental, walaupun umur fizikal kanak-kanak berkenaan hanya di tahap lima atau enam tahun.

Sebagai contoh, seorang anak kecil yang berumur lima tahun mengetahui banyak perkara tentang fakta sains, geografi, sejarah dan sebagainya walaupun dia tidak didedahkan secara meluas kepada subjek berkenaan. Pengetahuan am yang banyak ini kadangkala boleh menandingi atau melepasi kemampuan orang dewasa, lebih-lebih lagi jika ia bersesuaian dengan minat semulajadi kanak-kanak terbabit.

Kedua: Kecenderungan akademik khusus

Ia juga berkait rapat dengan ciri kedua untuk mengenalpasti kanak-kanak pintar cerdas iaitu mereka yang mempunyai kecenderungan akademik yang khusus walaupun pada umur fizikal setahun jagung. Kanak-kanak lazimnya masih belum membuat pengkhususan minat mereka di peringkat pra-formal.

Oleh itu, sukatan pendidikan di peringkat pra-formal memberikan banyak ruang serta kebebasan tanpa sekatan dan tekanan. Sebagai contoh, kanak-kanak di tadika diajar bagaimana untuk melukis dengan bebas, menyanyi atau menari dalam gerak kerja aktif, disamping peluang untuk mereka belajar membaca, menulis dan mengira di tahap asas.

Diharapkan mereka akan mula menunjukkan minat dan bakat semulajadi apabila mereka masuk ke sekolah rendah atau menengah. Tetapi bakat dan minat kanak-kanak pintar cerdas akan mula menyerlah walaupun umur mereka masih di antara empat hingga enam tahun kerana kebolehan untuk memberi fokus kepada sesuatu subjek atau cabang ilmu.



Ketiga: Pemikiran kreatif-produktif

Ciri ketiga pula adalah corak pemikiran yang kreatif dan produktif. Kerana minda kanak-kanak biasa masih belum boleh memberi fokus dan tumpuan kepada sesuatu perkara, agak sukar untuk mereka lari dari pemikiran linear dan konvergen. Contohnya, untuk setiap masalah yang diberi mereka hanya boleh berfikir tentang satu jalan penyelesaian, walaupun ada banyak cara untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Kanak-kanak pintar cerdas pula boleh membuat penilaian pelbagai satah (apa yang saya gelar ‘multi-axes reasoning’) iaitu suatu corak pemikiran yang membantu otak melihat sesuatu keadaan atau situasi dari pelbagai dimensi dan sudut, walaupun mereka tidak menerima latihan spesifik dari ibu, bapa atau guru pra-sekolah.

Sebagai rumusan, ciri utama kepintar-cerdasan amat berkait-rapat antara satu sama lain dan semua ciri ini lahir secara semulajadi dalam diri kanak-kanak. Sayangnya, hanya sebilangan kecil yang benar-benar menjadi pintar cerdas apabila mereka mampu membangunkan potensi diri melangkaui umur fizikal mereka.

Pada masa yang sama kanak-kanak biasa sebenarnya boleh dilatih untuk menambah tahap intelektual am, dipaksa membuat pengkhususan cabang ilmu atau diajar untuk berfikir secara kreatif dan produktif agar mereka boleh mula menunjukkan ciri kepintar-cerdasan. Bagaimanapun usaha dorongan dan sokongan ini perlu dilakukan dengan amat berhati-hati agar mereka tidak pula marah dan membenci proses pendidikan pra-formal.

Keempat: Kebolehan untuk memimpin
Untuk menyambung perbincangan kita, ciri keempat si kecil yang pintar cerdas adalah dia mempunyai suatu kebolehan istimewa untuk memimpin rakan sebayanya dan mempengaruhi mereka. Ciri ‘extrovert’ ini jelas dalam aktiviti bermain atau semasa tiada orang dewasa yang memerhati contohnya semasa waktu rehat atau siesta di tadika.

Jika kanak-kanak tidak diberikan aktiviti atau permainan untuk mengisi masa mereka, lazimnya si kecil yang pintar cerdas akan cepat mengurus teman-temannya dan mempelawa mereka bermain seperti kejar-kejar atau menyorok. Nilai kepimpinan yang tinggi juga bererti kanak-kanak pintar cerdas sentiasa berempati dengan perasaan orang lain.

Dia tidak terlalu cepat menyisihkan anak kecil lain yang mungkin tidak disenangi, malah si pintar cerdas akan mengambil insiaitif penyatuan untuk memastikan semua teman tadikanya akan selalu bersama dan bekerjasama dalam apa jua aktiviti bermain yang dilakukan.

Kelima: Nilai estetika dan kesenian

Ciri kelima yang ada dalam jiwa kanak-kanak pintar cerdas adalah kebolehan untuk menilai dan menghargai nilai estetika dan kesenian, malah ada di antara mereka yang menunjukkan bakat besar dalam penghasilan karya seni asli di waktu kanak-kanak normal masih cuba meniru atau menyalin karya seni orang lain seperti kartun atau lukisan corak.

Kesenian juga membawa erti seni muzik dan persembahan kerana ada kanak-kanak pintar cerdas yang digelar ‘prodigy’ kerana mereka boleh memainkan alat muzik seperti biola atau piano lebih cekap dari orang dewasa.

Walaupun rata-rata umur mereka masih kecil dan mereka hanya belajar di tadika, kanak-kanak sebegini mempunyai kehebatan luar biasa untuk mengenal nota muzik malah ada yang mampu mencipta karya muzik sendiri!

Menurut kajian, kemahiran seni yang luar biasa akan mula terlihat di zaman pra-formal kerana pada waktu itu, kanak-kanak boleh mengawal otot dan pergerakan mereka dengan lebih cekap untuk memegang berus lukisan atau kunci piano. Mereka hanya perlu pendedahan dan mereka akan termotivasi untuk meninggikan tahap kemampuan dalam bidang seni yang diceburi.



Keenam: Keterampilan dan keyakinan diri

Ciri kepintar-cerdasan terakhir yang boleh dilihat pada zaman pra-formal adalah memiliki keterampilan diri dan tahap keyakinan yang tinggi dibandingkan dengan rakan sebaya. Si kecil pintar cerdas sememangnya unik kerana dia yakin kepada kemampuan dirinya.

Bayangkan, di tadika semasa kanak-kanak lain masih malu untuk berinteraksi atau sedikit was-was untuk melakukan aktiviti yang disuruh oleh guru, kanak-kanak pintar cerdas boleh ‘membawa diri’ dengan sempurna. Mereka mampu menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling setelah mereka membuat pemerhatian awal.

Berikan sahaja masa dan si kecil pintar cerdas mampu menjadi kanak-kanak yang paling disenangi atau mungkin juga dikagumi oleh guru di tadika. Yang penting pada waktu ini adalah banyak pendedahan dan juga ruang untuk berkembang tanpa kawalan disiplin yang terlalu ketat atau tekanan yang tidak munasabah.

Seperkara lagi yang mesti disebut, penyelidikan membuktikan bahawa guru terbaik untuk kanak-kanak pintar cerdas pra-formal adalah seorang individu yang juga pernah dikategorikan sebagai pintar cerdas. Ini kerana pendidik sebegini lebih arif tentang kemahuan dan keperluan individu seperti mereka.

Akhir kata, jika anda merasakan anak kecil anda mungkin boleh dikategorikan sebagai pintar cerdas atau anda melihat salah satu atau kombinasi ciri utama ini dalam dirinya, maka sebagai ibu dan bapa anda wajib menghubungi pakar akademik dan pendidikan atau ahli psikologi untuk khidmat nasihat tentang cara terbaik untuk membangunkan potensi dan bakat anak kecil anda.

Ciri Positif dan Negatif kanak-kanak pintar Cerdas

Definisi:

Dari istilah persekutuan Amerika Syarikat, maksud pintar cerdas yang ditujukan kepada kanak-kanak,pelajar atau belia adalah mereka yang mempunyai potensi dan pencapaian yang tinggi dari segi bidang seperti intelektual, kreativiti, artistik, kebolehan kepimpinan dan juga mempunyai bakat dalam bidang seni dan muzik yang mengagumkan, serta mereka ini memerlukan aktiviti atau perkhidmatan yang lain dari yang lain atau istimewa yang tidak dapat diperolehi di sekolah biasa demi meningkatkan tahap kebolehan mereka.
Defenisi bagi Negara Kanada,pintar cerdas ditakrifkan sebagai suatu darjah keupayaan intelektual yang luar biasa yang memerlukan pengalaman pembelajaran yang berlainan daripada apa yang disediakan di sekolah biasa untuk memenuhi tahap keupayaan akedemik dan potensi mereka.
Di England, pintar merujuk kepada 5 peratus teratas dari semua populasi sekolah di dalam bidang akedemik manakala cerdas pula adalah 5 peratus teratas dari semua bidang lain. Pelajar pintar adalah mereka yang memilki kebolehan tinggi untuk 1 atau lebih di dalam subjek akedemik. Mereka ini tidak perlu menjadi pintar untuk semua subjek. Pelajar cerdas pula adalah mereka yang mempunyai kebolehan tinggi dari segi sukan, muzik , lukisan atau seni persembahan.

Ciri-ciri positif dari aspek fizikal, psikologi dan tingkahlaku kanak-kanak pintar cerdas

Pengamatan tinggi

Menyedari sesuatu dengan lebih teliti berbanding dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya yang mungkin akan terlepas pandang
Keinginan untuk tahu tinggi

Ingin mengetahui semua hal seperti objek, idea, keadaan situasi atau sesuatu acara
Minat mendalam

Mungkin akan menfokus sesuatu perkara yang diminati dalam jangka masa sebulan atau mungkin setahun serta akan menjadi terlampau dalam hal tersebut
Menerima infomasi dengan pantas

Selalu diandaikan seperti span,menyerap segala maklumat dengan cepat dan banyak
Ingatan yang tinggi

Selalu dikatakan mempunyai ruang simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula dengan cepat
Mungkin dapat membaca lebih awal

Kebanyakannya dapat membaca sebelum umur 5 tahun
Kerap membaca serta meluas

Suka membaca bacaan yang meluas dan pelbagai subjek serta membaca dengan pantas
Tatabahasa yang tinggi

Memiliki penggunaan tatabahasa yang canggah serta banyak dan suka menggunakan perkataan yang baru dan unik
Tahap penumpuan yang lama

Berbanding kanak-kanak normal mereka ini dapat memberi tumpuan yang lebih lama dalam sesuatu perkara kecuali aktiviti tersebut tidak menggunakan daya pemikiran
Kebolehan menyelesaikan masalah

Kanak-kanak pintar cerdas ini mampu untuk menyelesaikan masalah yang sukar untuk ditafsirkan serta memiliki kemahiran berfikir yang tinggi
Suka bertanya dengan lebih teliti

Kebolehan untuk mencipta teori baru terhadap sesuatu benda yang berlaku
Keupayaan imaginasi yang tinggi

Mampu untuk membayangkan sesuatu samada baik atau buruk dan boleh mencipta cerita yang bagus serta boleh menyatakan segala kebimbangannya
Minat dalam falsafah dan isu-isu sosial

Sebagai contoh, perjalanan galaksi,masalah-masalah berkaitan populasi dunia,isu-isu alam sekitar
Sangat sensitif dari segi emosi dan emosi tingkah laku

Mudah kecewa walaupun dalam hal-hal yang kecil tetapi boleh mengalir air mata apabila melihat keindahan matahari terbenam atau mendengar lagu serta sanggup untuk berhenti makan daging kerana sangat simpati terhadap haiwan
Sangat menitikberatkan hal-hal keadilan

Sangat teliti dalam hal-hal betul atau salah bukan sahaja untuk diri sendiri malah untu orang lain
Bersemangat dan bertenaga

Mereka ini kurang tidur berbanding rakan sebaya mereka tetapi mereka masih mampu dan mempumyai tenaga untuk meneruskan kehidupan seharian
Pandai berjenaka

Mampu mencipta suatu situasi jenaka dan melakukan jenaka yang mana rakan-rakan sebayanya langsung tidak memahami
Sangat teliti dan mementingkan kesempurnaan

Tidak suka melakukan kesilapan dan mudah kecewa bila sesuatu tidak dapat dilakukan dengan sempurna
Perkembangan asynchronous

Perkembangan fizikal intelektual, emosi dan social adalah tidak sekata sebagai contoh kanak-kanak berumur 6 tahun mungkin seperti kanak-kanak 10 tahun inteleknya, kanak-kanak berumur 8 tahun seperti sosialnya dakanak-kanak 6 tahun dari segi emosinya
Ciri-ciri negatif dan cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas

Permasalah dari segi perkembangan asynchronous

Kanak-kanak pintar cerdas ini boleh memahami secara intelektuel mengenai perkara-perkara abstrak tetapi tidak mampu menagani perkara-perkara yang melibatkan konsep emosi yang mana akan membawa mereka ke arah kebimbangan seperti kematian masa hadapan seksualiti dan isu-isu yang lain
Perkembangan fizikal kanak-kanak pintar cerdas mungkin akan membataskan perkara atau kerja yang mereka berupaya menyelesaikannya melalui gambaran intelek mereka. Sikap teliti dan mementingkan kesempurnaan boleh mendorong mereka kearah kekecewaan
Mereka boleh terlibat sama dalam perbualan orang dewasa seperti isu-isu global untuk satu minit tetapi selepas itu mereka akan menangis kerana mainan kegemaran mereka diambil oleh seseorang
Permasalahan dari segi pertuturan yang kehadapan dan kebolehan memberi alasan

Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu mengalah dalam apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan memerlukan disiplin yang betul sengguh pun mereka itu bijak
Mereka boleh mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa lain perlu mangambil berat supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang lain kearah keburukkan.
Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai terhadap ibu bapa dan guru
Permasalahan dari segi sikap teliti dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif

Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap kegagalan sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa
Mereka ini memerlukan data-data yang lengkap sebelum manjawap soalan-soalan yang diberikan, mereka sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana mereka malas untuk bersosial
Sikap sensitivity dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk memikirkan hal-hal seperti peperangan, kebuloran, pencemaran, ketidak adilan dan keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan mengalami masalah ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential depression”.

School -based project

School-Based Project!!!
Lesson Plan
Subject Mathematics
Topic Shapes and Spaces
Year 3 A
Time 7.40 – 8.40 am (1 hour)
Learning Area 3 D Shapes
Learning Objectives Understand and use the vocabulary related to 3-D shapes
Learning Outcomes By the end of the lesson, pupils should be able to:
i) identify various types of prisms
ii) label parts of prisms
A. Differentiation of content, process, and/or product (may be accommodations and/or modifications)


•Students will be working in groups to complete the application.
•Pre-determined groups will match students based on their differing abilities.


B. Learning Environment

•During instruction period, students will sit on the floor at the front of the classroom facing the whiteboard.
•During the application, students will work together in groups at their desks.
•During the application, teacher will circulate from group to group in order to ensure that all group members are on task.

C. Resources/Materials


•Story Book: Mummy Math: An Adventure in Geometry.
•Venn Diagrams
•3-D Shapes (prisms and pyramids)


Content (The What)
Teaching/Learning Strategies (The How)


A. Introduction (motivational steps/hook/activation of students’ prior knowledge) (10 min)
· Read Mummy Math an Adventure in Geometry by Cindy Neuschwander.
· Display book cover to students and have them predict what it will be about.
o Ask: “What might this book is going to be about?”
· During Read Aloud:
o Stop after reading page 7 (“...look at all these geometric solids”).
Ask students: “Which types of geometric shapes are on the wall?”
For support, encourage students to look around the classroom utilizing the math
bulletin board.
o Stop after reading page 10 (“...we’re totally lost”).
Ask students: “What do you think the clue was talking about when it said there
are many faces inside this pyramid?” o Stop after reading page 15 (“...look for six identical faces”)
Ask students: “Which geometry shape has six identical faces?”
· After Read Aloud:
o Ask Students: “How might you tell geometric shapes apart?”
Allow time for thinking.


B. Content for New Learning





Three-dimensional shapes.


o Cube
“A 3-D shape with 6 congruent square faces.”


o Prism
“A 3-D shape with opposite congruent bases; the other faces are 4-sided. Example: triangle-based prism”


o Pyramid
“A 3-D shape with a flat base; the other faces are triangles that meet at a vertex. Example: a rectangle- based pyramid”


o Sphere
“A solid shaped like a ball.”


o Cylinder
“A solid with 2 congruent circular bases joined by a curved surface.”


o Cone
“A solid with a circular base, a curved surface and a vertex.”


B. Teaching/Learning Strategies for New Learning (15 min)


Display each 3-D shape to the students and have volunteers provide the names for each figure and describe them.
o Ask: “What is this shape called?”
o Ask: “Who can describe the shape for
me?” o Ask: “Which shapes can you stack on
top of each other to make a
tower?”

Consolidation/Check for Understanding
(5 min)


• Ask students: “If you were describing a geometric shape to a friend, how might you do it? Which words would you use?”


Teaching and Learning Activities
(30 min)


Mathematics Activity:


Working in groups of four, students will sort geometric shapes based on two geometric properties. For example, prisms with more than 6 vertices, or pyramids with an odd number of vertices. Students will choose the appropriate organizer such as Venn Diagram.


Students will be asked to set up the two Venn Diagram hoops at their tables so that they can sort their geometry figures. Students will sort figures based on a rule that the group has come up with. Once all groups have the rule and have sorted their shapes according they will be asked to walk around the classroom trying to guess the rules at other tables. Students will record their finding on the attached handout entitled “Guess the Geometric Rule”


This activity can be accommodated by changing the amount of Venn Diagram hoops the students can use.


Assessment


•A rubric will be used for evaluation.
•Anecdotal notes will be made noting student participation, co-operation within the group, completion of activity and the creation of a rule.




Lesson Conclusion
(5 min)


•Students gather at the front of the classroom to discuss their thoughts on geometric shapes
•Ask students: “Name the different attributes that can be used to describe geometric shapes”
•Ask students: “Are there objects in the classroom that are geometry shapes? If so, name the object and describe its geometric properties”

laman ilmu

bagi ibubapa yang mempunyai anak istimewa in boleh la melayari wesite http://www.brainy-child.com untuk mengetahui pelbagai maklumat mengenai kanak-kanak pintar cerdas ini

Thursday, March 17, 2011

Pintar Cergas

Berapakah jenis kepintaran?
Terdapat pelbagai teori yang cuba menjelaskan perbezaan kepintaran seseorang.
Kajian awal oleh Francis Galton menunjukkan bahawa mereka yang berjaya dalam bidang
intelek tertentu akan turut berjaya dalam bidang yang lain. Ini menunjukkan kepintaran jenis
umum.
Charles Spearman meneruskan usaha Galton dan kajian beliau merumuskan bahawa manusia
mempunyai kedua-dua jenis kepintaran umum dan khusus.
Sebaliknya Howard Gardner pula berdasarkan kajiannya mencadangkan bahawa manusia
mempunyai pelbagai jenis kepintaran yang boleh dikategorikan kepada 7 kumpulan utama,
iaitu:
• Kepintaran Muzik
o Contoh: ahli muzik
• Kepintaran Kinestetik atau pergerakan badan
o Contoh: ahli sukan atau penari
• Kepintaran Logik Matematik
o Contoh: saintis, pencipta atau ahli matematik
• Kepintaran Bahasa
o Contoh: penulis atau ahli bahasa
• Kepintaran "Spatial"
o Contoh: pelayar, arkitek, artis atau pemandu pelancong
• Kepintaran "Interpersonal"
o Contoh; pakar sakit jiwa, pakar psikologi atau kaunselor
• Kepintaran "Intrapersonal"
o Contoh; ahli falsafah, pakar sakit jiwa atau pakar psikologi
• Kepintaran Rohani
o Contoh; imam, sami atau pendakwah

Bagaimanakah mengukur kepintaran?
Kepintaran boleh diukur.
Terdapat alat dan teknik tertentu untuk menentukan tahap kepintaran seseorang.
Ianya digunakan oleh anggota profesional terlatih.
Alat tersebut boleh dibuat dalam bentuk ujian aptitud atau ujian pencapaian.
Ujian Pencapaian:
• Mengukur tahap pengetahuan atau kompetensi seseorang dalam bidang tertentu
• Menganggap kepintaran adalah kapasiti mental yang boleh diukur melalui analisa
pencapaian ujian mental (contoh; ujian IQ)
Ujian aptitud:
• Mengukur potensi seseorang untuk mempelajari sesuatu tugasan khusus
• Ia mengandaikan bahawa kemahiran semasa seseorang boleh meramal pencapaian
sesuatu tugasan khusus pada masa hadapan
Apakah itu IQ?
IQ adalah singkatan kepada "Intelligence Quotient".
"Quotient" bermaksud suatu ukuran piawai. Oleh itu, IQ adalah suatu ukuran piawai
kepintaran yang berasaskan teori-teori kepintaran.
Ujian IQ adalah alat mengukur kepintaran yang biasa diguna pakai.
• Biasanya IQ dikira sebagai Umur Mental/Umur Kronologi X 100
• IQ dinilai berdasarkan skor seseorang
• Kebanyakan orang mempunyai skor IQ di antara 70 - 130
• IQ sederhana adalah sekitar 100

Apakah yang diuji melalui Ujian IQ?
Pelbagai ujian telah dicipta untuk mengukur kemahiran berkaitan pembelajaran dan umur
mental kanak-kanak.
Ujian ini biasanya mengukur:
• Kemahiran pertimbangan tanpa lisan ("Nonverbal reasoning skills")
• Kemahiran lisan
• Pengetahuan
Bagaimanakah skor IQ dapat membantu?
Biasanya skor IQ dapat meramal pencapaian akademik Walau bagaimanapun Skor IQ tidak
dapat menerangkan indeks lebar kepintaran.
Apakah pengertian skor IQ?
Panduan umum maksud skor IQ adalah seperti di bawah :
• 130 ke atas - Kepintaran unggul
• 110-120 - Kepintaran sederhana tinggi
• 90-110 - Kepintaran sederhana
• 70-90 - Kepintaran sederhana rendah
• Di bawah 70 - Terencat akal
Perlu diingatkan, ujian IQ tidak mengukur kemahiran penyesuaian diri secara menyeluruh.
Contohnya, seseorang yang mempunyai IQ 130 mungkin tidak mempunyai kemahiran sosial.
Manakala seseorang yang mempunyai IQ di bawah paras sederhana mungkin mempunyai
kemahiran sosial yang baik.

Ciri-ciri pelajar pintar cerdas

Pengamatan tinggi

•Menyedari sesuatu dengan lebih teliti berbanding dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya yang mungkin akan terlepas pandang
Keinginan untuk tahu tinggi

•Ingin mengetahui semua hal seperti objek, idea, keadaan situasi atau sesuatu acara
Minat mendalam

•Mungkin akan menfokus sesuatu perkara yang diminati dalam jangka masa sebulan atau mungkin setahun serta akan menjadi terlampau dalam hal tersebut
Menerima infomasi dengan pantas

•Selalu diandaikan seperti span,menyerap segala maklumat dengan cepat dan banyak
Ingatan yang tinggi

•Selalu dikatakan mempunyai ruang simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula dengan cepat
Mungkin dapat membaca lebih awal

•Kebanyakannya dapat membaca sebelum umur 5 tahun
Kerap membaca serta meluas

•Suka membaca bacaan yang meluas dan pelbagai subjek serta membaca dengan pantas
Tatabahasa yang tinggi

•Memiliki penggunaan tatabahasa yang canggah serta banyak dan suka menggunakan perkataan yang baru dan unik
Tahap penumpuan yang lama

•Berbanding kanak-kanak normal mereka ini dapat memberi tumpuan yang lebih lama dalam sesuatu perkara kecuali aktiviti tersebut tidak menggunakan daya pemikiran
Kebolehan menyelesaikan masalah

•Kanak-kanak pintar cerdas ini mampu untuk menyelesaikan masalah yang sukar untuk ditafsirkan serta memiliki kemahiran berfikir yang tinggi
Suka bertanya dengan lebih teliti

•Kebolehan untuk mencipta teori baru terhadap sesuatu benda yang berlaku
Keupayaan imaginasi yang tinggi

•Mampu untuk membayangkan sesuatu samada baik atau buruk dan boleh mencipta cerita yang bagus serta boleh menyatakan segala kebimbangannya
Minat dalam falsafah dan isu-isu sosial

•Sebagai contoh, perjalanan galaksi,masalah-masalah berkaitan populasi dunia,isu-isu alam sekitar
Sangat sensitif dari segi emosi dan emosi tingkah laku

•Mudah kecewa walaupun dalam hal-hal yang kecil tetapi boleh mengalir air mata apabila melihat keindahan matahari terbenam atau mendengar lagu serta sanggup untuk berhenti makan daging kerana sangat simpati terhadap haiwan
Sangat menitikberatkan hal-hal keadilan

•Sangat teliti dalam hal-hal betul atau salah bukan sahaja untuk diri sendiri malah untu orang lain
Bersemangat dan bertenaga

•Mereka ini kurang tidur berbanding rakan sebaya mereka tetapi mereka masih mampu dan mempumyai tenaga untuk meneruskan kehidupan seharian
Pandai berjenaka

•Mampu mencipta suatu situasi jenaka dan melakukan jenaka yang mana rakan-rakan sebayanya langsung tidak memahami
Sangat teliti dan mementingkan kesempurnaan

•Tidak suka melakukan kesilapan dan mudah kecewa bila sesuatu tidak dapat dilakukan dengan sempurna
Perkembangan asynchronous

•Perkembangan fizikal intelektual, emosi dan social adalah tidak sekata sebagai contoh kanak-kanak berumur 6 tahun mungkin seperti kanak-kanak 10 tahun inteleknya, kanak-kanak berumur 8 tahun seperti sosialnya dakanak-kanak 6 tahun dari segi emosinya
Ciri-ciri negatif dan cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas

Permasalah dari segi perkembangan asynchronous

1.Kanak-kanak pintar cerdas ini boleh memahami secara intelektuel mengenai perkara-perkara abstrak tetapi tidak mampu menagani perkara-perkara yang melibatkan konsep emosi yang mana akan membawa mereka ke arah kebimbangan seperti kematian masa hadapan seksualiti dan isu-isu yang lain
2.Perkembangan fizikal kanak-kanak pintar cerdas mungkin akan membataskan perkara atau kerja yang mereka berupaya menyelesaikannya melalui gambaran intelek mereka. Sikap teliti dan mementingkan kesempurnaan boleh mendorong mereka kearah kekecewaan
3.Mereka boleh terlibat sama dalam perbualan orang dewasa seperti isu-isu global untuk satu minit tetapi selepas itu mereka akan menangis kerana mainan kegemaran mereka diambil oleh seseorang
Permasalahan dari segi pertuturan yang kehadapan dan kebolehan memberi alasan

1.Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu mengalah dalam apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan memerlukan disiplin yang betul sengguh pun mereka itu bijak
2.Mereka boleh mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa lain perlu mangambil berat supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang lain kearah keburukkan.
3.Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai terhadap ibu bapa dan guru
Permasalahan dari segi sikap teliti dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif

1.Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap kegagalan sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa
2.Mereka ini memerlukan data-data yang lengkap sebelum manjawap soalan-soalan yang diberikan, mereka sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana mereka malas untuk bersosial
3.Sikap sensitivity dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk memikirkan hal-hal seperti peperangan, kebuloran, pencemaran, ketidak adilan dan keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan mengalami masalah ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential depression”.

Definisi Pintar Cerdas

Definisi Pelajar Pintar Cerdas

Kepintaran bermakna seseorang boleh hidup dengan :
• Menyesuaikan diri sewajarnya dengan persekitaran
• Mempelajari konsep dan idea-idea baru
• Menyelesaikan masalah

Kepintaran merangkumi kombinasi pelbagai kemahiran untuk hidup secara berkesan:
• Kemahiran fizikal: Kemahiran pergerakan seperti kemahiran motor
• Kemahiran mental: Kemahiran memori, pengetahuan, penyelesaian masalah dan ketangkasan memproses
maklumat
• Kemahiran tingkah laku seperti kemahiran berkomunikasi
• Kemahiran akademik
• Kemahiran kehidupan seharian


Terdapat pelbagai pandangan dan pendapat mengenai konsep pelajar pintar cerdas ini. Stanford Binet (1916), orang pertama menjalankan ujian pintar cerdas yang dikenali sebagai “The Stanford-Binet Test” telah memberikan definisi pintar cerdas sebagai merujuk kepada keupayaan individu memahami, membuat pertimbangan dan penaakulan dengan baik. Lewis Terman (1916), pula memberi definisi pintar cerdas sebagai seseorang yang berkebolehan untuk berfikir secara abstrak. Di samping itu, Marland (1972), telah mengemukakan satu definisi pelajar pintar cerdas yang diterima pakai oleh Jabatan Pendidikan Negara, Amerika Syarikat pada tahun 1972.

Golongan pelajar pintar cerdas di Malaysia mula diberi perhatian dalam sistem pendidikan dengan terlaksananya Sistem Kelas Ekspres pada tahun 1962. Dalam Sistem ini, kanak-kanak yang memiliki potensi dan memperolehi pencapaian yang mengatasi rakan-rakan sebaya telah diberi peluang untuk memendekkan tempoh sekolah rendah mereka daripada 6 tahun kepada 5 tahun sahaja. Perlaksanaan sistem ini telah diberhentikan pada awal tahun 1970an.

Namun demikian pada awal tahun 1980an, satu Simposium Kebangsaan Mengenai Kanak-kanak Bergeliga telah diadakan. Ekoran daripada Simposium tersebut isu kanakkanak pintar cerdas ini kembali diperkatakan. Persatuan MENSA Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1983, bertujuan untuk mengenal pasti individu pintar cerdas. Pada tahun 1985, pihak Universiti Malaya pula telah mengorak langkah memulakan Program

BAKA khusus untuk pelajar pintar cerdas. Manakala Persatuan Kanak-kanak Bergeliga Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1987. Menyedari tentang kepentingan untuk memberi perhatian terhadap program pendidikan khusus untuk pelajar pintar cerdas di negara ini, Seminar Pendidikan Pelajar Pintar Cerdas telah diadakan pada tahun 1990, di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya. Hasil 33 daripada seminar tersebut, didapati bahawa perancangan dan pelaksanaan program yang sistematik perlu diadakan bagi memenuhi keperluan pelajar yang pintar cerdas serta berbakat. Ekoran dengan itu, pada tahun 1996, satu bentuk penilaian bagi mengenal pasti pelajar pintar cerdas telah dilaksanakan, yang dikenali sebagai Ujian Penilaian Tahap Satu (PTS). Penilaian ini dilaksanakan ke atas pelajar-pelajar Tahun Tiga sekolah rendah. Pelajar yang berjaya memperolehi tahap maksimum dibenar meneruskan persekolahan ke Tahun 5, tanpa perlu mengikuti persekolahan Tahun 4. Walau bagaimanapun, penilaian ini hanya dilaksanakan dalam tempoh lima tahun sahaja.